Hirek : A trabi most s mindrk |
A trabi most s mindrk
j sz 2005.11.08. 08:39
A csaldtagknt kezelt, beczett-ddelgetett-szidott kiskocsi, amelyet az egyszerbb krlmnyek kztt lk is megengedhettek maguknak, a Trabant hny ember eltt nyitotta meg egy kicsit a vilgot, Magyarorszgot, majd a krnyez llamokat a mlt szzad hetvenes-nyolcvanas veiben? s a Trabi nem is (volt) olyan rossz kiskocsi.
A csaldtagknt kezelt, beczett-ddelgetett-szidott kiskocsi, amelyet az egyszerbb krlmnyek kztt lk is megengedhettek maguknak, a Trabant hny ember eltt nyitotta meg egy kicsit a vilgot, Magyarorszgot, majd a krnyez llamokat a mlt szzad hetvenes-nyolcvanas veiben? s a Trabi nem is (volt) olyan rossz kiskocsi. 1997-ben a Thringer Allgemeine beszmolja szerint vgrehajtottk a hres rnszarvastesztet a 601-es Trabanttal is. Mg nagynev kortrsa, az A osztly Mercedes mr 60 kilomteres sebessgnl felborult, a kis Trabi 75 kilomteres sebessggel is biztonsgosan kikerlte az llatot. Gyztt a szocializmus – rta nem minden krrmtl mentesen a vesszi, azaz nyugati szupermrka kudarca kapcsn a keletnmet lap. Nem szmt, hogy tbb mint egy vtizede nem gyrtjk, az sem, hogy a minap a hres Sachsenring gyr (a Trabantok orrn az S bet) fizetskptelenn vlt. A szappantartbl s rokonaibl, a Barkasokbl, a Wartburgokbl mg mindig csaknem negyedmilli pfg a (kelet)nmet utakon, fittyet hnyva a kataliztor-trvnyeknek, a fintorg nyugati polgrorroknak, az elegns s roppant gyors nyugatnmet versenytrsaknak, a Golfoknak, BMW-knek, Audiknak. Nmelyikkel (Audi), a Trabi-s DKW rvn tvoli atyafisg kti ssze. shazjban, Nmetorszg keleti rszn (de a nyugatnmet rgikban is) szinte mitikus tisztelet vezi, klubok tucatjai tartjk a magyar, romn, szlovk Trabi-rajongkkal a kapcsolatot. Mg Trabant-szultn is van, aki Hannoverben trnol, egy garzsban a Trabi tetejre hajtogatott varzssznyegen, aminek replteljestmnyt a Trabant 601-es teljes 26 lereje tuningolja egy kicsit feljebb. A szultn polgri neve Jrgen-H. Wehmer s a Nmetorszgban mkd Trabant-mzeum tulajdonosa. – Egykoron a munksosztly autja, ma krberajongott kultusztrgy – mondja a bszkn tfg Trabantrl, persze az igazirl, (vagyis nem a keletnmet rendszer sszeomlsa utn Polo-motorral felszerelt szvrrl) a kttem, kthengeres csodapariprl. Ez a Trabi ma mr ppannyira a modern kori nmet histria rsze, mint a trtnelem leghresebb frficskja, amely egykoron Leonyid Brezsnyev s Erich Honecker kztt elcsattant. Mind a Trabant, mind a csk ott dszeleg az elegns nev kelet-berlini East Side Galleryn, a polit-skanzenben, amelyet 118 fiatal fest mzolt fel az NDK eltnsekor a Kelet- s Nyugat-Berlint csaknem negyven vig elvlaszt hres fal egyetlen nagyobb, 1,3 kilomteres szakaszon meghagyott rszre. A kpen a hfehr Trabant, Birgit Kinder festmnye, akr egy szilaj, lovagl valkr, ttri a falat, rpkdnek a szilnkok, szll a szabadsg. A Trabi ppgy a keletnmet kzelmlthoz tartozik, mint az tkos Nyugat, a Coca-Cola, a nyugatnmet Afri-Cola kihvsra kotyvasztott NDK-ital, a Vita-Cola, a tringiai kolbsz. A Trabant – ellenttben a rnszarvasteszttel – az 1989–1990-es keletnmet rendszervlts akadlyait nem vette jl, a Sachsenring gyr egy ideig mg ksrletezett a Trabik Polo-motoros vltozata rtkestsvel, aztn feladta. 1997-ben a sachsenringiek tettek mg egy kisrletet egy sajt tervezs, a VW Golf, 1,9-es turbdzel-motorjval meghajtott egyter piacra dobsval, azonban kudarcot vallottak. A nosztalgikus Trabi-hvket az sem vigasztalja igazn, hogy a Trabi-vilg kimlsa nem jelentette a keletnmet, NDK-beli jrmipar teljes kapitulcijt a BMW-k, Mercedesek eltt. A kimondhatatlan nev szszorszgi, zschopaui MZ motorgyr, amelynek j kis motorjait, az emzket Magyarorszgon a Pannnikon, Danuvikon kezdett, felntt idsebb motorosgenerci ppoly jl ismeri, mint az autsok a Trabantot, ismt villogtatja oroszlnkrmeit. A 250 kbcentis gpek mellett a nagyobb 500-as kategriban is versenymotorokat akar gyrtani. Most keresik azokat a nemzetkzi klasszisversenyz-ket, akik a zld-fehr szszorszgi MZ-k nyergben diadalra viszik a mrkt. A trabisoknak persze nincs igazn okuk a szomorkodsra. A j reg Trabantokat gyrt Sachsenring ugyan fizetskptelen, de nem a gyr, hanem a tulajdonosok, a rossz (nyugatnmet) menedzsment hibjbl, akik ern fell vllaltak ktelezettsgeket, mohn vsroltak fel zletrszeket, gyregysgeket, vettek fel klcsnket. A Sachsenring valsznleg tlli a vlsgot, a menedzsment biztosan nem. De fel a fejjel, a Trabant olyan, mint a fnixmadr: feltmad poraibl. Nemcsak a hres amerikai nosztalgiaton, a Route 66-on, hanem akr mg az zbg sivatagokban is prg majd a kis frge. 1997–1998-ban a Nemzetkzi Valutaalap s a nmet KfW keleti fejlesztsi bank 15 milli dollros hitelt hagyott jv a Trabantok ottani gyrtshoz, amelyet egy zbg–amerikai vegyes vllalat, az Olimp tervez, mgpedig nem az ismert NDK-manyag-, hanem a gyapotfeldolgozskor maradt hulladkbl prselt specilis technolgij karosszrival. Mg egyelre nem tudni, elri-e valaha az 1800–3000 dollros ron tervezett zbg Trabcsi az hajtott knai, kelet-eurpai piacokat. A Trabant gy is rkk l!
|