trabantos
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Rádió állomások

Online rádióhallgatás:

 
Szerelés
 
Tuning
 
találkozó
Lezárt szavazások
 
Trabis Linkek
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Hivatalos motor tuning
Tartalom

VEB Sachsenring (Rallye-Sportosztály) Trabant Motor Tuningleírása

 



Bevezetés:

 

A dokumentum arról szól, hogy miként lehet a széria P63,P65,66 szerelt Trabiból több erőt kisajtolni. A csoport különös figyelemmel volt arra, hogy a teljesítménynövelés ne menjen a gép üzembiztosságának és élettartamának a rovására. A csatornák, beömlőnyílások átalakításához marógép, csiszolóvászon, fúrógép, reszelő, favéső és erős bowden kábel jól használható. Jó szolgálatot tesz az átömlők szélesítéséhez egy kb. 15mm vastag, hajlított hengerformájú reszelő. A kipufogódobunk átalakításához bízzunk meg egy szakműhelyt vagy vásároljunk egy forgalomban is kapható darabot (Ninausz). A sikeres művelet előfeltétele a tiszta és alapos, pontos munka! Ha minden jól megy, akkor a következő eredményekkel számolhatunk:

 

maximális teljesítmény

maximális forgatónyomaték

kb. 25kW (35 lóerő) 4800-5000 1/min esetén

58-60 Nm 3900-4100 1/min esetén

 

Ajánlott új hengerfejeket (ha kapható) és új első-kipufogódobot beszerezni. A többi változtatást a már meglévő alkatrészeken is elvégezhetjük nagy körültekintéssel! A széria hengerfej is átalakítható felmaratással, de így "csak" 9-es sűrítési arányt érhetünk el, ami kb. -3 lóerőt jelent az előző táblázatban közöltekből (32 LE).

 


A forgattyúház:

 

A karburátortól jövő szívónyílást a karburátor felfekvési felületétől kb. 50mm mélyen 28mm átmérőjűre fúrjuk fel. Ha bárhol átlyukadna a ház, fémragasztóval, epoxy-gyantával tömítsük azt be. Segítségként nézd meg az alábbi képet!  Minden átalakítási rajzon szaggatott vonallal jelzett a szériakialakítás!

 

 

A beömlőnyílásokat a főtengely forgási irányában 3mm-rel kell megnagyobbítani, illetve fölfelé is 1mm-rel. A farigcsálás közben figyeljünk arra, hogy függőlegesen csak annyira nagyítsuk meg a nyílást, hogy még maradjon 2mm, amire a vezérlőtárcsa fel tud feküdni és tömíteni is tudja azt, amikor az elősűrítéskor szükséges. A beömlőnyílásokhoz reszeljük fel a szívócsatornákat is. Ügyeljünk arra, hogy a csatornák belső felülete sima legyen, polírozzuk fel őket. Ha esetleg átszakadna a csatorna a szélesítés folyamán ragasszuk be epoxigyantával, vagy valamilyen fémragasztóval. 

 

A szívónyílásokat és csatornákat azonosra csiszoljuk! Különben nem lesz azonos az egyes hengerek töltése, ami szabálytalan, rendellenes motorműködéshez vezet.

 


Főtengely és lendkerék:

 

A teljesítménynöveléshez a leírásban a P63-as motor forgattyús tengelyét használták fel. Ennél a típusnál már kosár vezette hengergörgők találhatók a főtengely forgattyúcsapja és a hajtókarszem között. A dugattyúcsap hajtórúdperselyét elfordulás ellen csavarral biztosítsuk.

 

 

A csavarfurat és -menet elkészítése után a hajtórúdszem furatát is fel kell szabályozni, a sorjákat el kell távolítani. Ezután helyezzük be a perselyt és rögzítsük az M5-ös csavarral, de csak olyan mértékben, hogy az ne szoruljon meg. A becsavarás után kirázódás ellen kornírozással rögzítjük a csavart. A lendkereket és az ékszíjtárcsát lehetőség szerint egyensúlyozzuk ki a főtengellyel.

 


Henger:

 

Az átömlő csatornák keresztmetszetét kell megnövelni. Ehhez az átömlő belső felületéből kell a fémöntvény egy részét eltávolítani. Az átömlők külső falából kb. 1,5mm-t csiszoljunk le. Ügyeljünk arra, hogy a falvastagság ne legyen vékonyabb 1,5mm-nél. Ezért vigyázzunk a csiszolásnál és rendszeresen mérjük a falvastagságot. A csatornák egyenetlenségeit is távolítsuk el, majd polírozzuk őket. Ehhez jól alkalmazható a fúrógépbe fogott erősebb bowden, amire csiszolóvászont ragasztunk. A fúrógép magas fordulatszáma mellett jól járassuk át a csatornákon. Figyeljünk, hogy szimmetrikusak legyenek a művelet elvégzése után is, ellenkező esetben "teljesítménykülönbség" keletkezik a 2 henger között és ennek csak a főtengely issza meg a levét /a szerk.: Jopi/! Az átömlő be és kivezető nyílásait nem kell bántani, hagyjuk széria méretben, akkor kell csak hozzájuk nyúlni, ha nem egyenletes a kialakításuk és kisebb korrigálásra szorulnak. A kipufogónyílás felső éléből 46mm-ig (9-es sűrítési arány mellett: 48mm) szedjünk le az öntvényből, ügyelve a lekerekített, DUGATTYÚGYŰRŰ-barát kialakításra! Először mérjük le a távot, majd a rajzon is látható módon alakítsuk ki a kipufogónyílást. Ha jól sikerül a reszelés, akkor a kipufogónyílás belső és külső karimája közel azonos nagyságú lesz. A nyílás alsó élét ne bántsuk, mert a dugattyútető éle úgyis elzárná azt a részt. Szélességében sem kell növelni. A kipufogó csatornát is polírozzuk, a jobb töltéscsere elérése érdekében.

 

 

A reszelések, csiszolások során vigyázzunk, nehogy megsértsük a hengerpersely felületét. Az összeszerelés után meg kell nézni, hogy a dugattyútető alsó holtponti helyzetében egybeesik-e a nyílások alsó élével. Az eltéréseket célszerű a dugattyún módosítani.

 


Dugattyú beszerelési hézaga (játéka):

 

A nagyobb hőmérsékleteken bekövetkező igénybevétel miatt, célszerű a dugattyú beszerelési játékát, a henger hónolásával 0,03-0,04 mm-re beállítani. A dugattyú formáját, alakját nem szabad megváltoztatni. Bejáratott dugattyúk és hengerek (4000-5000km után) esetén nem szükséges a hónolás. A dugattyúgyűrűk mozgási felületéről a hengerben célszerű az egyenetlenségeket eltávolítani finomszemcséjű, olajos, csiszolóvászonnal.

 


A forgattyúház és a hengertalp tömítése:

 

A forgattyúház illeszkedési felületeinek, a hengertalpnak mindenféleképpen tömítettnek kell lennie. Ezért az összeszerelés előtt ezeket a felületeket tömítőmasszával kenjük be, vagy megfelel erre a célra a színtelen lakk is. A hengertalpakhoz grafitos Kautasit tömítéseket használjunk, amiket olajjal kenünk be felhelyezés előtt.

 


Hengerfej:

 

A sűrítési viszonyt 9-re növeljük a széria hengerfejek átalakításával. Ha valaki be tud szerezni sport hengerfejet Trabihoz, az a király. Utóbbi esetben akár 10,4-es sűrítést is el lehet érni. A marás, köszörülés és csiszolás alatt nagyon figyeljünk oda, mert a hengerfej öntvény. Ebben az öntvényben lehetnek kisebb-nagyobb öntési hibák, amelyek átlyukadást idézhetnek elő. Minden kisebb átalakítás után nézzük meg, hogy milyen a kialakított felület minősége. Ha esetleg nagyobb lyuk keletkezik, azt fúrjuk fel és alumínium szegeccsel tömjük, tömítsük be! Ezután a hengerfej felfekvő felületének lemaratása marad csak hátra. Az égéstér átalakításához nézd meg az alábbi képeket segítségként!

 

 

A rajzok áttekintése és az átalakítási munkák esetleges kivitelezése után nézzük meg, hogyan ellenőrizhetjük a sűrítést!  Állítsuk a dugattyút felső holtponti helyzetbe, szereljük fel a hengerfejet, a tömítéssel együtt! A gyertyanyíláson át töltsünk be olajat az égéstérbe, "színültig". A betöltött olaj mennyisége és a várható sűrítés a következőképpen alakulhat.

 

BETÖLTÖTT OLAJ MENNYISÉGE (cm3)

SŰRÍTÉS

33,5

10,4

39

9

 

Mindkét hengerfej esetében, ugyanezzel az eljárással meg kell vizsgálni a sűrítési értéket! Tehát a másik henger dugattyúját is felső holtponti helyzetbe kell állítani és a hengerfej + tömítés felszerelése után végezzük el rajta a szükséges mérési műveleteket. FONTOS, hogy az egyes "hengerfejekbe" (égésterekbe) töltött olajmennyiségek közötti különbség nem haladhatja meg a 0,5 cm3 -t!


 

A hengerfej tömítése:

 

A jobb tömítés, a nagyobb élettartam és hőállóság érdekében, érdemes 0,5 mm vastagságú rézlemezt szerezni és abból elkészíteni a tömítést. A tömítés méretei megegyeznek a széria alumínium tömítésekével, így onnan lekoppintható. Amúgy is egy tömítéskészlet ára nem vágja oda az embert, a maga pár száz forintos árával.

 


A Karburátor:

 

A tuningolt motorhoz használjunk egy átbarkácsolt 28HB2-x karburátort. Ebbe a sorozatba tartozó típus látható a mellékelt képen is. Fogjunk is bele az átalakításába. A karburátor légtorkát (széria 23mm átmérő) fúrjuk fel olyan átmérőjűre, mint a széria szívótorok, azaz 28mm-re. Próbapadon végzett kísérletek után, a következő fúvókák alkalmazása javasolt a megnövelt teljesítmény elérése érdekében. 

 

 

Főfúvóka:

140 (10,4-es sűrítés mellett: 155)

Kiegyenlítő levegőfúvóka:

60

 

A 60-as kiegyenlítő levegőfúvóka nem kapható kereskedelemben. Erre a célra alkalmazzunk egy széria 150-es fúvókát, amelyet beforrasztunk ónnal, majd 0,6 mm-re felfúrjuk. Sajnos itt közölt fúvókaméretek, nem minden motor esetében lehetnek megfelelőek. Az egyes tuningolt motorok eltérhetnek egymástól. Ezért, ha módunkban áll tesztelgessük a kocsit próbaúttal, majd próbapadon! Természetesen a legjobb megoldás, a bejáratott motorral száguldozni egyet.:)

A főfúvókát a gyertyakép és a csilingelésre való hajlam alapján módosítsuk. Ha csilingel (csörög), akkor növelni kell a főfúvóka furatát, ha túl olajos a gyertyakép, akkor csökkenteni kell a furat keresztmetszetét, vagy kisebb fúvókát kell beszerezni. Akkor jó a beállítás, ha teljes terhelés mellett 4.-ben 80km/h utazósebesség esetén nem csilingel a motor.   Az indító- és az alapjárati rendszerhez a széria fúvókákat tartsuk meg. Az úszótűszelep üzemanyag-áteresztő képességét növelni kell a motor, megnövekedett tüzelőanyag igénye miatt. Ezt elérhetjük, ha a tűszelep házába (hatlapfejű-"anya") fúrunk még 1-2 széria átmérőjű lyukat.   A sportmotorhoz alkalmazott nagyobb főfúvóka, alacsonyabb fordulatszámon, illetve részterhelésnél "túlolajozott" keveréket szállít a motornak. Ezt megszüntetni úgy lehet, hogy az úszóház fedelébe fúrunk egy lyukat, menetet, amibe egy 6x2-es menetvágott csövet csavarunk, majd anyával kontrázzuk (lehet beleforrasztani is). A szívászajtompítóba is fúrjunk egy lyukat nem messze a gumicső (szívócső) csatlakozási helyétől, amibe egy 6x1-es csővecskét a karburátor irányába stabilan beleforrasztunk. A két csövet megfelelő hosszúságú műanyag csővel kötjük össze.  (Amikor ez a leírás készült még nem létezett az újfajta 28H1-1 típusjelű karburátor. Ha valaki ismeri ezt, akkor az tudja, hogy nem muszáj olyan messzire szerelni egymástól az úszóház szellőztetésére szolgáló "csőrendszer" végpontjait képező csöveket. Egyszerűbb megoldás szerintem, ha a szívókönyök úszóházhoz közelebb eső oldalát fúrjuk át és abba forrasztjuk azt a csövecskét, amelyet az eredeti leírás szerint a szívászajtompítóban kellene rögzíteni.) Az úszóház szellőzést eredetileg szolgáló furatot egy M5-ös csavarral elzárjuk. A szívászajtompító semmilyen átalakításra nem szorul. Azonban mindig figyeljünk oda arra, hogy a levegőszűrő betét tiszta legyen. Aki nagyon fanatikus és még ennél is tisztább levegővel szeretné táplálni a motort, az szerezzen be nagyon vékony (0,5-1cm) és ritka, nagy "légréses" habszivacsot. Akkora darab kell, amekkora ráfér a szűrőbetétre. Szabjuk rá, majd a két végét varrjuk össze. Ezt húzzuk rá a szűrőbetétre, előtte kis olajjal is bekenhetjük. Így félig nedves (olajos) légszűrőt fabrikáltunk.:) Ez a szűrőkialakítás rendkívül előnyös poros terepeken való túráztatások során, meg amúgy is. Szerény véleményem szerint a motor élettartamát is növelhetjük ezzel a módszerrel. Kevesebb kvarcszemcse jut a motorba, ergo nem kopik majd annyira. A szivacsra visszatérve, azért nem szabad sűrű szivacsot rátenni, mert megfojtja a motort, nem fogja tudni leadni a benne rejlő valódi teljesítményt! 

 


Kipufogórendszer:

 

Ninausz első dob beszerelése elég egy ilyen tuningolt motornak. Természetesen tisztított, polírozott kipufogócsonk és hátsó dob. Tömítettséget jól megoldani! Ha mindezeket elvégezzük, beszerezzük nem lesz gondunk a kipufogóra! A képen látható a Ninausz dob és teljesítménygörbéje. Alul pedig egy házilag is elkészíthető sportdob. Még egy apróság amiről ne feledkezzünk meg! Mindkét dob hosszú csöve 45mm átmérőjű, tehát vastagabb mint a gyári!

 

 

 

 

 

Gyújtórendszer:

 

Az alábbi ábrákon a kétféle Trabant gyújtórendszert tekintheted meg. Bal oldalon a kezdetektől egészen 1984-ig beszerelt megszakítós gyújtás látható. A jobb képen látható a Hall-jeladó, mely a tranzisztoros gyújtás adó-egységét képezi. Ehhez kapcsolódik egy kisebb "fekete-doboz" ;), mely a vezérlőegység nevet viseli. A fekete ház alatt találhatóak a vezérlés áramkörei, tranzisztorai (nincs kép). Ilyen gyújtórendszerrel, 1984-től szállították a Trabikat.

 

Hagyományos megszakítós gyújtás

Új fajta elektronikus gyújtás

 

            A gyújtást, jól kiegyensúlyozott főtengely és régi megszakítós gyújtóberendezés esetén (széria 4mm FHP előtt) a felső holtpont előtt 3,5mm-re kell beállítani. A gyújtási időpontot, ha a motor nem csilingel 4mm-re is állíthatjuk. Tranzisztoros gyújtású motor esetében 2,6mm-re állíthatjuk a felső holtpont előtt (széria 3mm FHP előtt). Csak abban az esetben menjünk 3,0mm fölé, ha a motor nem csilingel! A megszakítós gyújtású motor esetében a magasabb fordulatszám és a magasabb hőmérséklet következtében célszerű jobb minőségű, szigetelő anyaggal ellátott megszakítókat beépíteni. Sportrendezvényekre, versenyekre és hosszabb utakra érdemes ISOLATOR M14-300 (régi típusú hengerfej esetében ISOLATOR RM18-300) típusú gyújtógyertyákat beépíteni. A mindennapi és téli közlekedésre ajánlott az ISOLATOR M14-260 (régi hengerfejnél: ISOLATOR M18-260) típusú gyertyák alkalmazása. A sportgyertyák (300-as hőértékű) azért nem alkalmasak az utóbb említett körülmények között, mert magasabb hőértéküknek köszönhetően részterhelésnél és alacsonyabb üzemi hőmérsékleten a motor elolajosodását okozzák. A generátor (dinamó) ékszíjtárcsáját minden esetben jól ki kell egyensúlyozni. Esetleg ki is lehet cserélni. Nagyobb sugarú tárcsa beépítése megkíméli a generátort a túlfeszültségtől, a motor magasabb (tuningolt) fordulatszámán. A jól kiegyensúlyozott ékszíjtárcsa pedig nem rezonál annyira, ezért nem kell attól félnünk, hogy menet közben kirobban a felfüggesztéséből.

 

 

Hűtés:

 

A széria axiálventillátor megfelel a tuningolt motornak is. Egyébként elegendő légmennyiséget szállít, így átalakítani nem szükséges. Azonban a hangszigetelésről egy pár szót. Érdemes a hűtőlevegő ház és a légterelő lemez belső felületét valamiféle hangtompító, hangelnyelő anyaggal kezelni. Természetesen erre a célra megfelel - igaz kevésbé - a széria hőtakaró (hangelnyelő szövet-burkolat) is.

 

 

Üzemanyag és üzemeltetési leírás:

 

A teljesítményszintjében emelt motorhoz alkalmazzuk a következő üzemanyagokat. Benzinből jó a 91-es; 95-ös, ehhez mi magunk keverjük hozzá 1:33 arányban a 2T olajat. Bevált kétütemű részszintetikus, teljesen szintetkius olajok, melyek nem füstölnek, így kokszlerakódással sem kell számolnunk, az API TC vagy TC+, JASO FC, ISO-L-EGD. Továbbá kiváló a FINA ULTRAMIX és a FINA SUPRAMIX (Belga) hazánkban is forgalmazott motorolaj. Az ARAL2T is éppen megfelelő - igaz nem versenyre - , de semmi esetre se használjunk AROL2T-t!!   Akik jobban szeretik a márkásabb megoldásokat, azoknak tudom ajánlani a VALVOLINE-2T 3 féle kétütemű motorolajait! Van köztük kifejezetten verseny motorolaj is.   A nagyobb erőpróbák előtt tanácsos egy kis SLICK-50-es adalékkal felteflonozni a súrlódó felületeket, valahol a szabadban, ahol senkit sem zavar a nagy füst.:)   Kerüljük a részterheléses üzemi tartományokat. Így nem tanácsos huzamosabb ideig 4-esben 80km/h sebességen "járatni a motort". Legjobb megoldás, hogy ha pumpálva adunk gázt. Adunk rá, gyorsítunk, majd visszavesszük és gurulunk. Emelkedők előtt, pedig használjuk ki a völgyeket, ahol kellően felgyorsítva a kocsit, a lendület is könnyen felviszi. Így nem kell terhelnünk az amúgy is csapnivaló minőségű felújított-főtengelyt és annak (gyenge) csapágyait sem a "csörgős égéssel". A főtengelyről találhatsz Trabis főoldalamon egy hivatkozást, amely egy rövid, de annál részletesebb leírást közöl a motor legfontosabb részegységéről.

 

 

Összefoglalás:

 

Elérhető teljesítmény

kb. 32 lóerő

kb. 35 lóerő

Forgattyúház

- beömlőnyílások kiszélesítése

- szívócsatorna megnagyobbítása

- minden csatorna polírozása

Forgattyús tengely és lendkerék

- hajtórúdperselyt rögzíteni

- lendkereket és ékszíjtárcsát kiegyensúlyozni

Henger

- az átömlőcsatornák keresztmetszetét növelni

- átömlőnyílásokat ellenőrizni

- a csatornák egyenetlenségeit eltávolítani, polírozni

- kipufogónyilást felfelé lereszelni ilyen mértékben:

48mm

46mm

A dugattyú beszerelési hézaga

- 0,03-0,04mm

 
 
A pontos idő:
 
Bölcsességek
 
Naptár
2024. Április
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Szavazás
Milyen autod van?

Trabant601
Trabant1.1
Warburg
Egyébb
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Más oldalak
 
Ennyien jártak itt
Indulás: 2005-11-06
 
G-mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal