trabantos
Men
 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Rdi llomsok

Online rdihallgats:

 
Szerels
 
Tuning
 
tallkoz
Lezrt szavazsok
 
Trabis Linkek
 
Chat
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Hivatalos motor tuning
Tartalom

VEB Sachsenring (Rallye-Sportosztly) Trabant Motor Tuninglersa

 



Bevezets:

 

A dokumentum arrl szl, hogy miknt lehet a szria P63,P65,66 szerelt Trabibl tbb ert kisajtolni. A csoport klns figyelemmel volt arra, hogy a teljestmnynvels ne menjen a gp zembiztossgnak s lettartamnak a rovsra. A csatornk, bemlnylsok talaktshoz margp, csiszolvszon, frgp, reszel, favs s ers bowden kbel jl hasznlhat. J szolglatot tesz az tmlk szlestshez egy kb. 15mm vastag, hajltott hengerformj reszel. A kipufogdobunk talaktshoz bzzunk meg egy szakmhelyt vagy vsroljunk egy forgalomban is kaphat darabot (Ninausz). A sikeres mvelet elfelttele a tiszta s alapos, pontos munka! Ha minden jl megy, akkor a kvetkez eredmnyekkel szmolhatunk:

 

maximlis teljestmny

maximlis forgatnyomatk

kb. 25kW (35 ler) 4800-5000 1/min esetn

58-60 Nm 3900-4100 1/min esetn

 

Ajnlott j hengerfejeket (ha kaphat) s j els-kipufogdobot beszerezni. A tbbi vltoztatst a mr meglv alkatrszeken is elvgezhetjk nagy krltekintssel! A szria hengerfej is talakthat felmaratssal, de gy "csak" 9-es srtsi arnyt rhetnk el, ami kb. -3 lert jelent az elz tblzatban kzltekbl (32 LE).

 


A forgattyhz:

 

A karburtortl jv szvnylst a karburtor felfekvsi fellettl kb. 50mm mlyen 28mm tmrjre frjuk fel. Ha brhol tlyukadna a hz, fmragasztval, epoxy-gyantval tmtsk azt be. Segtsgknt nzd meg az albbi kpet!  Minden talaktsi rajzon szaggatott vonallal jelzett a szriakialakts!

 

 

A bemlnylsokat a ftengely forgsi irnyban 3mm-rel kell megnagyobbtani, illetve flfel is 1mm-rel. A farigcsls kzben figyeljnk arra, hogy fgglegesen csak annyira nagytsuk meg a nylst, hogy mg maradjon 2mm, amire a vezrltrcsa fel tud fekdni s tmteni is tudja azt, amikor az elsrtskor szksges. A bemlnylsokhoz reszeljk fel a szvcsatornkat is. gyeljnk arra, hogy a csatornk bels fellete sima legyen, polrozzuk fel ket. Ha esetleg tszakadna a csatorna a szlests folyamn ragasszuk be epoxigyantval, vagy valamilyen fmragasztval. 

 

A szvnylsokat s csatornkat azonosra csiszoljuk! Klnben nem lesz azonos az egyes hengerek tltse, ami szablytalan, rendellenes motormkdshez vezet.

 


Ftengely s lendkerk:

 

A teljestmnynvelshez a lersban a P63-as motor forgattys tengelyt hasznltk fel. Ennl a tpusnl mr kosr vezette hengergrgk tallhatk a ftengely forgattycsapja s a hajtkarszem kztt. A dugattycsap hajtrdperselyt elforduls ellen csavarral biztostsuk.

 

 

A csavarfurat s -menet elksztse utn a hajtrdszem furatt is fel kell szablyozni, a sorjkat el kell tvoltani. Ezutn helyezzk be a perselyt s rgztsk az M5-s csavarral, de csak olyan mrtkben, hogy az ne szoruljon meg. A becsavars utn kirzds ellen kornrozssal rgztjk a csavart. A lendkereket s az kszjtrcst lehetsg szerint egyenslyozzuk ki a ftengellyel.

 


Henger:

 

Az tml csatornk keresztmetszett kell megnvelni. Ehhez az tml bels felletbl kell a fmntvny egy rszt eltvoltani. Az tmlk kls falbl kb. 1,5mm-t csiszoljunk le. gyeljnk arra, hogy a falvastagsg ne legyen vkonyabb 1,5mm-nl. Ezrt vigyzzunk a csiszolsnl s rendszeresen mrjk a falvastagsgot. A csatornk egyenetlensgeit is tvoltsuk el, majd polrozzuk ket. Ehhez jl alkalmazhat a frgpbe fogott ersebb bowden, amire csiszolvszont ragasztunk. A frgp magas fordulatszma mellett jl jrassuk t a csatornkon. Figyeljnk, hogy szimmetrikusak legyenek a mvelet elvgzse utn is, ellenkez esetben "teljestmnyklnbsg" keletkezik a 2 henger kztt s ennek csak a ftengely issza meg a levt /a szerk.: Jopi/! Az tml be s kivezet nylsait nem kell bntani, hagyjuk szria mretben, akkor kell csak hozzjuk nylni, ha nem egyenletes a kialaktsuk s kisebb korriglsra szorulnak. A kipufognyls fels lbl 46mm-ig (9-es srtsi arny mellett: 48mm) szedjnk le az ntvnybl, gyelve a lekerektett, DUGATTYGYR-bart kialaktsra! Elszr mrjk le a tvot, majd a rajzon is lthat mdon alaktsuk ki a kipufognylst. Ha jl sikerl a reszels, akkor a kipufognyls bels s kls karimja kzel azonos nagysg lesz. A nyls als lt ne bntsuk, mert a dugattytet le gyis elzrn azt a rszt. Szlessgben sem kell nvelni. A kipufog csatornt is polrozzuk, a jobb tltscsere elrse rdekben.

 

 

A reszelsek, csiszolsok sorn vigyzzunk, nehogy megsrtsk a hengerpersely fellett. Az sszeszerels utn meg kell nzni, hogy a dugattytet als holtponti helyzetben egybeesik-e a nylsok als lvel. Az eltrseket clszer a dugattyn mdostani.

 


Dugatty beszerelsi hzaga (jtka):

 

A nagyobb hmrskleteken bekvetkez ignybevtel miatt, clszer a dugatty beszerelsi jtkt, a henger hnolsval 0,03-0,04 mm-re belltani. A dugatty formjt, alakjt nem szabad megvltoztatni. Bejratott dugattyk s hengerek (4000-5000km utn) esetn nem szksges a hnols. A dugattygyrk mozgsi felletrl a hengerben clszer az egyenetlensgeket eltvoltani finomszemcsj, olajos, csiszolvszonnal.

 


A forgattyhz s a hengertalp tmtse:

 

A forgattyhz illeszkedsi felleteinek, a hengertalpnak mindenflekppen tmtettnek kell lennie. Ezrt az sszeszerels eltt ezeket a felleteket tmtmasszval kenjk be, vagy megfelel erre a clra a szntelen lakk is. A hengertalpakhoz grafitos Kautasit tmtseket hasznljunk, amiket olajjal kennk be felhelyezs eltt.

 


Hengerfej:

 

A srtsi viszonyt 9-re nveljk a szria hengerfejek talaktsval. Ha valaki be tud szerezni sport hengerfejet Trabihoz, az a kirly. Utbbi esetben akr 10,4-es srtst is el lehet rni. A mars, kszrls s csiszols alatt nagyon figyeljnk oda, mert a hengerfej ntvny. Ebben az ntvnyben lehetnek kisebb-nagyobb ntsi hibk, amelyek tlyukadst idzhetnek el. Minden kisebb talakts utn nzzk meg, hogy milyen a kialaktott fellet minsge. Ha esetleg nagyobb lyuk keletkezik, azt frjuk fel s alumnium szegeccsel tmjk, tmtsk be! Ezutn a hengerfej felfekv felletnek lemaratsa marad csak htra. Az gstr talaktshoz nzd meg az albbi kpeket segtsgknt!

 

 

A rajzok ttekintse s az talaktsi munkk esetleges kivitelezse utn nzzk meg, hogyan ellenrizhetjk a srtst!  lltsuk a dugattyt fels holtponti helyzetbe, szereljk fel a hengerfejet, a tmtssel egytt! A gyertyanylson t tltsnk be olajat az gstrbe, "sznltig". A betlttt olaj mennyisge s a vrhat srts a kvetkezkppen alakulhat.

 

BETLTTT OLAJ MENNYISGE (cm3)

SRTS

33,5

10,4

39

9

 

Mindkt hengerfej esetben, ugyanezzel az eljrssal meg kell vizsglni a srtsi rtket! Teht a msik henger dugattyjt is fels holtponti helyzetbe kell lltani s a hengerfej + tmts felszerelse utn vgezzk el rajta a szksges mrsi mveleteket. FONTOS, hogy az egyes "hengerfejekbe" (gsterekbe) tlttt olajmennyisgek kztti klnbsg nem haladhatja meg a 0,5 cm3 -t!


 

A hengerfej tmtse:

 

A jobb tmts, a nagyobb lettartam s hllsg rdekben, rdemes 0,5 mm vastagsg rzlemezt szerezni s abbl elkszteni a tmtst. A tmts mretei megegyeznek a szria alumnium tmtsekvel, gy onnan lekoppinthat. Amgy is egy tmtskszlet ra nem vgja oda az embert, a maga pr szz forintos rval.

 


A Karburtor:

 

A tuningolt motorhoz hasznljunk egy tbarkcsolt 28HB2-x karburtort. Ebbe a sorozatba tartoz tpus lthat a mellkelt kpen is. Fogjunk is bele az talaktsba. A karburtor lgtorkt (szria 23mm tmr) frjuk fel olyan tmrjre, mint a szria szvtorok, azaz 28mm-re. Prbapadon vgzett ksrletek utn, a kvetkez fvkk alkalmazsa javasolt a megnvelt teljestmny elrse rdekben. 

 

 

Ffvka:

140 (10,4-es srts mellett: 155)

Kiegyenlt levegfvka:

60

 

A 60-as kiegyenlt levegfvka nem kaphat kereskedelemben. Erre a clra alkalmazzunk egy szria 150-es fvkt, amelyet beforrasztunk nnal, majd 0,6 mm-re felfrjuk. Sajnos itt kzlt fvkamretek, nem minden motor esetben lehetnek megfelelek. Az egyes tuningolt motorok eltrhetnek egymstl. Ezrt, ha mdunkban ll tesztelgessk a kocsit prbattal, majd prbapadon! Termszetesen a legjobb megolds, a bejratott motorral szguldozni egyet.:)

A ffvkt a gyertyakp s a csilingelsre val hajlam alapjn mdostsuk. Ha csilingel (csrg), akkor nvelni kell a ffvka furatt, ha tl olajos a gyertyakp, akkor cskkenteni kell a furat keresztmetszett, vagy kisebb fvkt kell beszerezni. Akkor j a bellts, ha teljes terhels mellett 4.-ben 80km/h utazsebessg esetn nem csilingel a motor.   Az indt- s az alapjrati rendszerhez a szria fvkkat tartsuk meg. Az sztszelep zemanyag-tereszt kpessgt nvelni kell a motor, megnvekedett tzelanyag ignye miatt. Ezt elrhetjk, ha a tszelep hzba (hatlapfej-"anya") frunk mg 1-2 szria tmrj lyukat.   A sportmotorhoz alkalmazott nagyobb ffvka, alacsonyabb fordulatszmon, illetve rszterhelsnl "tlolajozott" keverket szllt a motornak. Ezt megszntetni gy lehet, hogy az szhz fedelbe frunk egy lyukat, menetet, amibe egy 6x2-es menetvgott csvet csavarunk, majd anyval kontrzzuk (lehet beleforrasztani is). A szvszajtomptba is frjunk egy lyukat nem messze a gumics (szvcs) csatlakozsi helytl, amibe egy 6x1-es csvecskt a karburtor irnyba stabilan beleforrasztunk. A kt csvet megfelel hosszsg manyag csvel ktjk ssze.  (Amikor ez a lers kszlt mg nem ltezett az jfajta 28H1-1 tpusjel karburtor. Ha valaki ismeri ezt, akkor az tudja, hogy nem muszj olyan messzire szerelni egymstl az szhz szellztetsre szolgl "csrendszer" vgpontjait kpez csveket. Egyszerbb megolds szerintem, ha a szvknyk szhzhoz kzelebb es oldalt frjuk t s abba forrasztjuk azt a csvecskt, amelyet az eredeti lers szerint a szvszajtomptban kellene rgzteni.) Az szhz szellzst eredetileg szolgl furatot egy M5-s csavarral elzrjuk. A szvszajtompt semmilyen talaktsra nem szorul. Azonban mindig figyeljnk oda arra, hogy a levegszr bett tiszta legyen. Aki nagyon fanatikus s mg ennl is tisztbb levegvel szeretn tpllni a motort, az szerezzen be nagyon vkony (0,5-1cm) s ritka, nagy "lgrses" habszivacsot. Akkora darab kell, amekkora rfr a szrbettre. Szabjuk r, majd a kt vgt varrjuk ssze. Ezt hzzuk r a szrbettre, eltte kis olajjal is bekenhetjk. gy flig nedves (olajos) lgszrt fabrikltunk.:) Ez a szrkialakts rendkvl elnys poros terepeken val trztatsok sorn, meg amgy is. Szerny vlemnyem szerint a motor lettartamt is nvelhetjk ezzel a mdszerrel. Kevesebb kvarcszemcse jut a motorba, ergo nem kopik majd annyira. A szivacsra visszatrve, azrt nem szabad sr szivacsot rtenni, mert megfojtja a motort, nem fogja tudni leadni a benne rejl valdi teljestmnyt! 

 


Kipufogrendszer:

 

Ninausz els dob beszerelse elg egy ilyen tuningolt motornak. Termszetesen tiszttott, polrozott kipufogcsonk s hts dob. Tmtettsget jl megoldani! Ha mindezeket elvgezzk, beszerezzk nem lesz gondunk a kipufogra! A kpen lthat a Ninausz dob s teljestmnygrbje. Alul pedig egy hzilag is elkszthet sportdob. Mg egy aprsg amirl ne feledkezznk meg! Mindkt dob hossz csve 45mm tmrj, teht vastagabb mint a gyri!

 

 

 

 

 

Gyjtrendszer:

 

Az albbi brkon a ktfle Trabant gyjtrendszert tekintheted meg. Bal oldalon a kezdetektl egszen 1984-ig beszerelt megszakts gyjts lthat. A jobb kpen lthat a Hall-jelad, mely a tranzisztoros gyjts ad-egysgt kpezi. Ehhez kapcsoldik egy kisebb "fekete-doboz" ;), mely a vezrlegysg nevet viseli. A fekete hz alatt tallhatak a vezrls ramkrei, tranzisztorai (nincs kp). Ilyen gyjtrendszerrel, 1984-tl szlltottk a Trabikat.

 

Hagyomnyos megszakts gyjts

j fajta elektronikus gyjts

 

            A gyjtst, jl kiegyenslyozott ftengely s rgi megszakts gyjtberendezs esetn (szria 4mm FHP eltt) a fels holtpont eltt 3,5mm-re kell belltani. A gyjtsi idpontot, ha a motor nem csilingel 4mm-re is llthatjuk. Tranzisztoros gyjts motor esetben 2,6mm-re llthatjuk a fels holtpont eltt (szria 3mm FHP eltt). Csak abban az esetben menjnk 3,0mm fl, ha a motor nem csilingel! A megszakts gyjts motor esetben a magasabb fordulatszm s a magasabb hmrsklet kvetkeztben clszer jobb minsg, szigetel anyaggal elltott megszaktkat bepteni. Sportrendezvnyekre, versenyekre s hosszabb utakra rdemes ISOLATOR M14-300 (rgi tpus hengerfej esetben ISOLATOR RM18-300) tpus gyjtgyertykat bepteni. A mindennapi s tli kzlekedsre ajnlott az ISOLATOR M14-260 (rgi hengerfejnl: ISOLATOR M18-260) tpus gyertyk alkalmazsa. A sportgyertyk (300-as hrtk) azrt nem alkalmasak az utbb emltett krlmnyek kztt, mert magasabb hrtkknek ksznheten rszterhelsnl s alacsonyabb zemi hmrskleten a motor elolajosodst okozzk. A genertor (dinam) kszjtrcsjt minden esetben jl ki kell egyenslyozni. Esetleg ki is lehet cserlni. Nagyobb sugar trcsa beptse megkmli a genertort a tlfeszltsgtl, a motor magasabb (tuningolt) fordulatszmn. A jl kiegyenslyozott kszjtrcsa pedig nem rezonl annyira, ezrt nem kell attl flnnk, hogy menet kzben kirobban a felfggesztsbl.

 

 

Hts:

 

A szria axilventilltor megfelel a tuningolt motornak is. Egybknt elegend lgmennyisget szllt, gy talaktani nem szksges. Azonban a hangszigetelsrl egy pr szt. rdemes a htleveg hz s a lgterel lemez bels fellett valamifle hangtompt, hangelnyel anyaggal kezelni. Termszetesen erre a clra megfelel - igaz kevsb - a szria htakar (hangelnyel szvet-burkolat) is.

 

 

zemanyag s zemeltetsi lers:

 

A teljestmnyszintjben emelt motorhoz alkalmazzuk a kvetkez zemanyagokat. Benzinbl j a 91-es; 95-s, ehhez mi magunk keverjk hozz 1:33 arnyban a 2T olajat. Bevlt kttem rszszintetikus, teljesen szintetkius olajok, melyek nem fstlnek, gy kokszlerakdssal sem kell szmolnunk, az API TC vagy TC+, JASO FC, ISO-L-EGD. Tovbb kivl a FINA ULTRAMIX s a FINA SUPRAMIX (Belga) haznkban is forgalmazott motorolaj. Az ARAL2T is ppen megfelel - igaz nem versenyre - , de semmi esetre se hasznljunk AROL2T-t!!   Akik jobban szeretik a mrksabb megoldsokat, azoknak tudom ajnlani a VALVOLINE-2T 3 fle kttem motorolajait! Van kztk kifejezetten verseny motorolaj is.   A nagyobb erprbk eltt tancsos egy kis SLICK-50-es adalkkal felteflonozni a srld felleteket, valahol a szabadban, ahol senkit sem zavar a nagy fst.:)   Kerljk a rszterhelses zemi tartomnyokat. gy nem tancsos huzamosabb ideig 4-esben 80km/h sebessgen "jratni a motort". Legjobb megolds, hogy ha pumplva adunk gzt. Adunk r, gyorstunk, majd visszavesszk s gurulunk. Emelkedk eltt, pedig hasznljuk ki a vlgyeket, ahol kellen felgyorstva a kocsit, a lendlet is knnyen felviszi. gy nem kell terhelnnk az amgy is csapnival minsg feljtott-ftengelyt s annak (gyenge) csapgyait sem a "csrgs gssel". A ftengelyrl tallhatsz Trabis foldalamon egy hivatkozst, amely egy rvid, de annl rszletesebb lerst kzl a motor legfontosabb rszegysgrl.

 

 

sszefoglals:

 

Elrhet teljestmny

kb. 32 ler

kb. 35 ler

Forgattyhz

- bemlnylsok kiszlestse

- szvcsatorna megnagyobbtsa

- minden csatorna polrozsa

Forgattys tengely s lendkerk

- hajtrdperselyt rgzteni

- lendkereket s kszjtrcst kiegyenslyozni

Henger

- az tmlcsatornk keresztmetszett nvelni

- tmlnylsokat ellenrizni

- a csatornk egyenetlensgeit eltvoltani, polrozni

- kipufognyilst felfel lereszelni ilyen mrtkben:

48mm

46mm

A dugatty beszerelsi hzaga

- 0,03-0,04mm

 
 
A pontos id:
 
Blcsessgek
 
Naptr
2025. Szeptember
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Szavazs
Milyen autod van?

Trabant601
Trabant1.1
Warburg
Egybb
Szavazs llsa
Lezrt szavazsok
 
Ms oldalak
 
Ennyien jrtak itt
Induls: 2005-11-06
 
G-mail belps
Felhasznlnv:
Jelsz:
  SgSg

j postafik regisztrcija
 

A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG