Hirek : Trabantal a dakaron |
Trabantal a dakaron
Blikk 2005.11.12. 23:46
Debrecen - Alighogy vége lett az idei Barcelona-Dakar-ralinak, Debrecenben már a jövő évi futamról beszélnek. A magyar versenyzők köre bővül, méghozzá egy "csodabogárral", pontosabban egy trabantossal. Süveges Attila (35) ugyanis fejébe vette, hogy a kétütemű járgányát "felturbózza" és nekivág a homokdűnéknek.
Attila nyolc évvel ezelőtt a Magyar Országos Autós Rali-bajnokságon bronzérmet szerzett. A dobogó harmadik fokára azután állhatott fel, hogy navigátorával együtt hosszú hetek után az A6-os kategóriában öldöklő küzdelmet vívott kis köbcentis gépkocsival versenyzők tucatjaival. Süveges akkor is Trabanttal versenyzett, és amikor szögre akasztotta járgánya kulcsát, elhatározta, hogy ugyanazzal a géppel egyszer elindul majd a Párizs-Dakar-ralik öldöklő sorozatában. Ennek a jelek szerint most jött el az ideje. - Ebben az évben úgy néz ki, hogy eljutok mind fizikálisan és anyagilag is arra a szintre, hogy saját terveim által felépítendő Trabantommal megkezdjem 2006. január elsején a küzdelmet a sivatag homokján. Lehet, hogy sokan csodálkoznak, de az egykori NDK-ban az elsők között gyártott 800 köbcentiméteres autók alkalmasak arra, hogy megtegyék a távot. Szó nincs arról, hogy nyerni fogok, de hogy végigmegyek, az biztos. Senkit nem szeretnék megbántani, de a mostani és a legutóbbi néhány Dakaron összesen tíz felkészült, profi autóversenyző volt, a többiek a jókedvű amatőrök kategóriájába tartoztak. Én a két műfajt szeretném elegyíteni, tízéves ralis múltam elegendő önbizalmat ad ahhoz, hogy a rajtzászlót előttem is meglobogtassák.
Az ötfős csapat - a Poszeidon Rallye Team Debrecen - megkezdte a kocsi építését, és reményeik szerint november végére kész lesz a sivatagi Trabant. A műanyag karosszériába egy teljesen átalakított, új hengerekkel ellátott duplateleszkópos és duplarugós, megerősített futóművel rendelkező motor kerül majd. Keverékkel működik, ugyanúgy, mint egykor a Zwickauban gyártott elődök. - Szervizkamiont szeretnénk odakint bérelni, erre van lehetőség - fejtegette Süveges. - A navigátorok közül is válogatni szeretnék, az eddig jelentkezettekből ketten maradtak a rostán, a végleges nevet április végén közlöm majd. A csapathoz tartozik még három olyan szerelő, akik a karosszériamunkától a motor javításáig mindenhez értenek, egyikük az NDK eredeti Trabant-gyárában dolgozott három évig. A Poszeidon-team huszonegymillió forintból kalkulálja a versenyt. Számításuk szerint hatmillió szükséges a nevezéshez, ötmillióból megoldják a szervizhátteret, nyolcmillió kell majd a kamionbérlésre, szállásra, étkezésre, az alkatrészekre és az üzemanyagra, kétmilliót pedig egyéb költségekre szeretnének félretenni. Süveges Attila jelenleg egy autómosó tulajdonosa Debrecenben, ha Trabantot visznek hozzá tisztítani, mindig különös figyelmet fordít arra, hogy tulajdonosa a legnagyobb megelégedéssel vegye át tőle a kétütemű kulcsát. - Én állom a szavam - mondja befejezésül a leendő Dakar-menő -, szeretettel várom a Blikk újságíróit 2006 januárjában Szenegál fővárosában, amikor navigátorommal átszakítom a jelképes célszalagot.
Palik: Kegyetlen lesz az a két hét Budapest - Palik László, az idei Dakar-rali autós mezőnyének tizennyolcadik helyezettje nem lepődött meg Süveges Attila (35) ötletén, ugyanis sok furcsa járművel találkozott már a sivatagi versengésen. - Nem az a lényeg, hogy miként néz ki a kocsi, ha a tulaj ragaszkodik hozzá, akár Trabant külsőt is kaphat. Az a fontos, hogy az autó megfeleljen a szigorú biztonsági előírásoknak, s a szervezőktől rajtengedélyt kapjon - nyilatkozta Palik. - Egyébként engem nehéz meglepni, mivel a Dakar rajtjainál korábban láttam "ezeréves" 504-es Peugeot-t, 1970-ben gyártott Jaguart, vagy négykerék-meghajtású Citroën Kacsát, igaz, a célban már nem futottam össze velük. A Hungaroring Sport Rt. elnöke leszögezte, nem számíthat könnyű két hétre Süveges, ha valóban nekivág a világ legnehezebb tereprali-versenyének. - A technikát és a versenyzőket egyaránt kegyetlenül megviseli a Dakar-rali. A szervezők mindent elkövetnek annak érdekében, hogy a lehető legnehezebben jussunk el az adott szelektív szakasz céljába, de a nappali forróság, az éjszakai hideg, a nomád körülmények, valamint a kevés alvási lehetőség sem könnyíti a helyzetünket. Alaposan leamortizálódnak a résztvevők a viadal ideje alatt, de a célba érkezés csodálatos pillanata minden keserűségért és megpróbáltatásért kárpótolja az embert.
|