Kezdjük a Trabant ültésével, mert ez széria autónál és tuningnál is jól jön. Az ilyen futóművel sportosabb az autónk és jobban lehet vele kanyarodni is, tehát stabilabb.
Az autó elejével kezdjük, mert itt minden egyes 2t laprugós. Az autó orrát megemeljük, hogy a rugók nyugalmi állapotba térjenek. Az első laprugóval beszerelt állapotban is lehet dolgozni, de szerintem jobb kiszerelve (én mind a kettőt próbáltam és kiszerelve könnyebb volt). Kiszereléshez levesszük a két első kereket. Kiszedjük a csonkállványok felső részében lévő csavart és a sasszeget, amelyek a laprugó végében találhatók. Ezután oldjuk a laprugó lefogató csavarjait majd a laprugót megemelve az egyik kerékdob irányába kivesszük. A laprugóból óvatosan kicsavarjuk a magcsavart ezzel szét is szedtük az első laprugót. Ilyenkor tanácsos lepucolni a laprugókat majd grafitos zsírral lekeni az érintkezési felületeiket .De akkor kezdődjön az ültetés erre több módszer is létezik:
1,A legegyszerűbb mikor a laprugókat elvisszük rugókovácshoz .A gyári lap magasság a laprugó közepétől a síkhoz mérve 200mm ebből Visszakovácsoltathatunk olyan 100mm-re, és ezt a laprugóköteget szereljük be az autóba.
2,A másik mikor több hosszú egyenes lapot rakunk be a rugóköteg alá, persze úgy, hogy a magcsavar benne legyen itt hosszabb lefogató csavarok is kellenek ezzel a módszerrel egyszerre ültetjük és keményítjük a gépet.
3,Mikor a szétszedet laprugó lapjait felcseréljük : Felülről kivesszük az 1-3-5lapokat (a hajlított végű felül maradjon mert enélkül lágy lesz a rugózás) vagy még vehetünk is hozzá és ezeket a lapokat berakjuk alulra, úgyhogy lefele nézzenek. Én csak az 3.-5. lapot raktam le az 1.kihagytam a kötegből. Ezután ha tetszés szerint összeválogattuk a rugókat egy hosszú 8-as menetszárral vagy csavarral összehúzassuk a köteget, majd satuba szorítjuk vagy más szorítóeszközzel összetartva kivesszük a csavart és betesszük a magcsavart és meghúzzuk. A 2-es módszernél magcsavar is hosszabb kell ajánlatos, hogy meg legyen húzva a magcsavar, hisz ez központosítja a lapokat .Ha ezzel készen is vagyunk visszaszerelhetjük a laprugót a kiszerelés menetének fordítottja. A magcsavar feje mindenképen a lukba kerüljön vissza mert, ha mellékerül lefogatáskor könnyen beszakíhatja a bölcsöt és észre se vesszük mindaddig míg felnem raktuk a kerekeket és engedtük le az autót az egyik kerék teteje kifele a másiké befele fog állni, úgyhogy csak pontosan!
Akkor át is térhetünk a Trabant hátuljára itt az újabb fajta Trabantok futóműve már spirálrugós ezeket egyszerű átalakítani csak ki kell szerelni és kivágni belőle 1-2kört.
Az öregebb Trabikon hátul még laprugó volt ezeknél elég eltávolitani a laprugó és lengőkar közötti gumi pogácsát hisz a kaszni gyárilag is elég lent van. De akinek ez nem elég kiszeheti a laprugót és kivehet belőle 1-2 lapot. Kiszereléshez az autót felemeljük, oldjuk a laprugó felfogatását és megpróbáljuk kivenni a laprugót nekem ez elég nehezen ment mert még felemelt állapotban is feszült a laprugó de azért sikerült kifeszegetni a helyéről ha kint van hasonlóan megpucoljuk és lezsírozuk mint az elsőt. Itt ha kivettük a fölösleges lapokat már nem kell alulra berakni mert mindenhol fennakadna. Ajánlatos egy középhosszúságút és a legfelső rövidet kivenni. Lapokat a már említett menetszárral vagy csavarral összehúzassuk a köteget, majd satuba szorítjuk, kivesszük a csavart és betesszük a magcsavart és meghúzzuk. A berakás nem egyszerű ezért érdemes a lengőkarok belső csavarját kihajtani igaz ezzel a kiszedést is meg tudjuk könnyíteni. Behejezük a laprugót a két vége a lengőkar végén legyen hajtsuk be a laprugó felfogatócsavarjait, a lengőkar csavarjairól se feledkezünk meg! Ezután engedjük le a kocsit és gyönyörködjünk a munkánkban!
|